"Hei, me tehdään hyvää!" - Poliittinen korruptioeliitti lihoaa sinunkin rahoillasi
Alkuun rälssistä
Viime viikkojen aikana ministeri Wille Rydmanin esittelemistä STEA-tukien uusista kriteereistä on muodostunut poliittinen farssi. Kriteerit käytännössä ohjaavat tuet jatkossa yhdistyksille, jotka tekevät kohtaavaa työtä ja joilla ei ole varaa muuten tätä työtään tehdä. Tavallisen ihmisen on hyvin vaikeaa nähdä näissä mitään vikaa, mutta muille kuin perussuomalaisille poliitikoille nämä tuntuvat jostain syystä olevan kivi kengässä, kaski kannossa, hiekka rattaissa ja tikku sormessa. Järkeä kriteerien vastustamisessa ei päälle päin tunnu olevan, mutta se asettuu oikeaan kontekstiin, kun sitä tarkastelee sellaisena asiana, jota se oikeasti on. Pyrkimyksenä suojella poliittista korruptiota.
STEA-tukien leikkaus on ihan hyvä alku, mutta on muistettava, että se on vain pieni osa järjestöjen kokonaisrahoitusta. Järjestöt saavat rahaa kunnilta, eri ministeriöistä ja EU:lta. Kokonaispotti on miljardin luokkaa. Ei siis sinänsä ole ihme, että vuosikymmenten saatossa vanhat valtapuolueet ovat pyrkineet hyväntekeväisyyttä kilpenään käyttäen tekemään järjestösektorista poliittisen toimintansa jatkeen - ja onnistuneet siinä. Erityisen härskin tilanteesta tekee se, että useat poliitikot ovat sekä kansanedustajina tekemässä päätöksiä rahoituksen suhteen että samanaikaisesti tukea saavien yhdistysten hallituksissa.
Yleisesti tiedetty totuus on se, että yhdistykset verorahoitettuina toimijoina takaavat pehmeän laskun poliittisista luottamustehtävistä tipahtaneille ja vehreän oksan makuupaikan puoluetovereille. Aivan erityisesti tämän takaavat erilaiset vaikuttamistyöhöön erikoistuneet yhdistykset, jotka eivät edes pyri tekemään minkäänlaista käytännön kenttätyötä. Kokoomukselta ja RKP:lta on yritetty tivata useaan otteeseen tarkennusta sille, mikä kriteereissä todella hiertää. Suoraa vastausta tähän ei ole saatu, vaan poliitikot ovat tarjonneet vain joutavaa jargonia prosessivirheestä. Rehellinen vastaus olisi, että omien kavereiden hillotolppien vähentäminen ei korruptiota puolustavalla eliitille käy päinsä. Kokoomuksen ja RKP:n vaivaannuttavan kiertelyn lisäksi myös KD:n Mika Poutala äänesti kriteerien torppaamisen puolesta. Se näyttäytyy vähän kummalliselta sen valossa, että hän itse vain muutama kuukausi sitten muokkasi omavaltaisesti oman ministeriönsä myöntökriteereitä pystyäkseen jakamaan veronmaksajien rahaa kaveriyhdistykselleen. 1
Poliitikot turvaamassa kansalaisyhteiskuntaa
“Kansalaisyhteiskunta” tarkoittaa STEA-tukien kontekstissa lähinnä kansanedustajayhteiskuntaa. Seuraava listaus merkittävistä poliitikoista hallituksissa on vain jäävuoren huippu. Tässä keskitytään vain STEA-tukiin, mutta tyypillisesti järjestöt saavat useammasta eri lähteestä samanaikaisesti avustuksia. Tässä postauksessa esitellään vain poliitikkojen nimet ja STEA-avustussummat vuosille 2017-2025, jotta siitä ei tule liian pitkä. Lisää tietoa löytyy esim. X-ketjustani2. STEA:lle pitää antaa perävaunullinen risuja siitä, että organisaatio on vastannut avoimuusvaatimukseen viime syksyn jälkeen piilottamalla ennen suoraan näkyneet kokonaisavustussummat. Nyt ne pitää laskea käsin. Ei näin!
Muistiliiton hallituksessa istuvat kansanedustaja Sari Sarkomaa (kok), Lotta Hamari (SDP) ja Hanna-Leena Mattila (kesk). Lisäksi liittovaltuustossa istuu europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kokoomus). STEA-tukia yhdistys on saanut 12 620 593 euroa vuosina 2017-2025.
Vailla Vakinaista Asuntoa Ry:n hallituksen puheenjohtajana toimii viimeisimmän tiedon mukaan kansanedustaja Laura Meriluoto (vas). STEA-tukia yhdistys on saanut 9 525 024 euroa vuosina 2017-2025.
Mieli Ry:n hallituksessa istuu europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kok). STEA-tukia yhdistys on saanut 57 259 515 euroa vuosina 2017-2025.
Vanhustyön keskusliitto ry:n hallituksessa istuu kansanedustaja Paula Risikko (kok). STEA-tukia yhdistys on saanut 25 896 697 euroa vuosina 2017-2025.
Hiv-säätiö sr:n hallituksessa istuu kansanedustaja Bella Forsgren (vihr). Tätä ennen puheenjohtaja oli kansanedustaja Inka Hopsu (vihr). STEA-tukia yhdistys on saanut 2 007 520 euroa vuosina 2017-2025.
Diabetesliiton hallituksessa istuvat kansanedustajat Lotta Hamari (SDP) ja kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (SDP). STEA-tukia yhdistys on saanut 15 827 783 euroa vuosina 2017-2025.
Ensi- ja turvakotien liiton hallituksessa istuu kansanedustaja Tarja Filatov (SDP) ja entinen kansanedustaja Sirpa Paatero (SDP). Aiemmin hallituksessa on toiminut myös kansanedustaja Jani Kokko (SDP). STEA-tukia yhdistys on saanut 31 619 847 euroa vuosina 2017-2025.
Into ry:n hallituksessa istuu kansanedustaja Jessi Jokelainen (vas). STEA-tukia yhdistys on saanut 2 763 900 euroa vuosina 2019-2025.
Väestöliiton hallituksessa istuu kansanedustaja Hilkka Kemppi (kesk). STEA-tukia yhdistys on saanut 20 193 649 euroa vuosina 2017-2025.
Sosten hallituksessa istuvat entinen kansanedustaja Hanna Markkula-Kivisilta (kok) ja SDP:n puoluehallituksen jäsen Vertti Kiukas. STEA-tukia yhdistys on saanut 30 991 568 euroa vuosina 2017-2025.
Suomen pakolaisavun hallituksessa istuvat entinen kansanedustaja ja MEP Liisa Jaakonsaari (sdp) ja RKP:n varapuheenjohtaja Ramieza Mahdi. STEA-tukia yhdistys on saanut 15 680 597 euroa vuosina 2017-2025.
Omaishoitajaliiton hallituksessa istuvat MEP Merja Kyllönen (vas) ja kansanedustajat Hanna-Leena Mattila (kesk) sekä Ville Väyrynen (kok). STEA-tukia yhdistys on saanut 13 294 970 euroa vuosina 2017-2025.
Kirkkopalvelut ry:n hallituksessa istuu kansanedustaja Paula Risikko (kok). STEA-tukia yhdistys on saanut 6 914 454 euroa vuosina 2017-2025.
Autismisäätiön hallituksen puheenjohtaja on entinen kansanedustaja Noora Peltoniemi (vihr). STEA-tukia yhdistys on saanut 4 472 918 euroa vuosina 2017-2025.
Päällekkäiset poliittiset järjestöt
Eräs Rydmanin toiveista oli se, että järjestöjen päällekkäisyyksiä karsitaan. Viimeistään tässä kohdin koko järjestösoppa muuttuu surkuhupaisaksi. Yksittäisten poliittisesti neutraalien järjestöjen sijaan jokainen vanha valtapuolue on leiponut jokaista ihmisen elämänvaihetta varten oman edunsaantikoneistonsa. Olit sitten vauva tai vaari, sinua varten on olemassa poliittinen yhdistys, jonka hallituksessa tai toiminnassa poliittiset toimijat nostavat palkkioita ja palkkoja. Jos päällekkäisyyksiä karsittaisiin, kaikki nämä poistuisivat.
Otetaan esimerkkejä.
Meillä on neljä poliittista lasten ja nuorten harrastekerhoa. Näiden tuet tulevat pääosin OKM:ltä.
Lastenliitto (entinen porvarillinen varhaisnuorisoliitto), kokoomuksen varhaisnuorisojärjestö. Varsinaiset miljoona-avustukset (vähintään 3 000 000 euroa vuodesta 2012) tulevat OKM:ltä, mutta lukuisat paikallisyhdistykset saavat STEA-tukia.
Nuorten Kotkien Keskusliitto, SDP:n varhaisnuorisojärjestö. Yhdistys on saanut OKM:ltä avustuksia 8 936 600 euroa vuosina 2012-2025.
Pinskut ry (entinen Suomen Demokratian Pioneerien Liitto), vasemmistoliiton varhaisnuorisojärjestö. Yhdistys on saanut OKM:ltä avustuksia 4 797 000 euroa vuosina 2012-2025.
Vesaisten keskusliitto ry, keskustan varhaisnuorisojärjestö. Yhdistys on saanut OKM:ltä avustuksia 5 736 990 euroa vuosina 2012-2024.
Lisäksi on mainittava Suomen lastenkulttuuriliitto ry, lastenkulttuuritoimijoiden keskusjärjestö. Hallituksen puheenjohtajana toimii kansanedustaja Fatim Diarra (vihr). Avustuksia yhdistys on saanut 4 293 000 euroa kahden vuoden aikana (2023-2024).
Hallitus onnistui leikkaamaan STEA:n kautta rahoitetun lomatoiminnan, josta nousi poru ympäri poliittista oppositiota ja vähän kokoomuksestakin. Ei mikään ihme, koska meillä on neljä poliittista sosiaalisia lomia tarjoavaa yhdistystä.
Nasylomat ry (entinen Kokoomuksen naisten sosiaaliyhdistys ry), kokoomuksen lomajärjestö. STEA-tukia yhdistys on saanut 1 742 012 euroa vuosina 2017-2025.
Solaris-lomat ry, vasemmistoliiton lomajärjestö. STEA-tukia yhdistys on saanut 25 696 422 euroa vuosina 2017-2025.
Maaseudun terveys- ja lomahuolto ry, keskustan lomajärjestö. STEA-tukia yhdistys on saanut 42 336 422 euroa vuosina 2017-2025.
Hyvinvointilomat ry, SDP:n lomajärjestö. STEA-tukia yhdistys on saanut 35 264 436 euroa vuosina 2017-2025.
Mainittakoon lisäksi myös Palkansaajien hyvinvointi ja terveys, SDP:n ay-siiven lomajärjestö (hallitus sisältänyt lukuisia demaritoimijoita). STEA-tukia yhdistys on saanut 8 784 048 euroa vuosina 2017-2025.
Eläkeläisille on peräti kuusi poliittista eläkeläisjärjestöä.
Krelli kristilliset eläkeläiset ry, kristillisdemokraattien eläkeläisjärjestö. STEA-tukia yhdistys on saanut 1 362 780 euroa vuosina 2017-2026. Hallituksen puheenjohtaja on entinen kristillisdemokraattien kansanedustaja Leea Hiltunen.
Eläkeliitto ry, keskustan eläkeläisjärjestö. STEA-tukia yhdistys on saanut 18 835 372 euroa vuosina 2017-2026. Hallituksessa istuu entinen keskustan kansanedustaja Simo Rundgren.
Eläkeläiset ry, vasemmistoliiton eläkeläisjärjestö. STEA-tukia yhdistys on saanut 7 280 680 euroa vuosina 2017-2026. Hallituksen puheenjohtaja on vasemmistoliiton entinen kansanedustaja Matti Huutola.
Eläkkeensaajien keskusliitto EKL ry, SDP:n eläkeläisjärjestö. STEA-tukia yhdistys on saanut 10 067 224 euroa vuosina 2017-2026. Hallituksen puheenjohtaja on entinen SDP:n kansanedustaja Ilkka Kantola.
Kansallinen senioriliitto ry, kokoomuksen eläkeläisjärjestö. STEA-tukia yhdistys on saanut 3 662 638 euroa vuosina 2017-2026. Hallituksen puheenjohtaja on entinen kokoomuksen kansanedustaja Kari Kantalainen.
Svenska pensionärsförbundet rf, RKP:n eläkeläisjärjestö. STEA-tukia yhdistys on saanut 4 195 600 euroa vuosina 2017-2026. Hallituksen puheenjohtaja on RKP:n entinen kansanedustan Ulla-Maj Wideroos. Hallituksesta löytyy myös RKP:n entinen kansanedustaja Pehr Löv.
Muutama sekalainen järjestö
Kehitysjärjestöjen kattojärjestö Fingo ry pyrkii lobbaamaan sitä, että kehitysyhteistyöhön panostettaisiin mahdollisimman paljon (=suomalaisten rahoja lähetetään vastikkeetta ulkomaille). Järjestö on saanut avustuksia 16 050 404 euroa (vuodet 2020, 2021, 2023, 2024). Hallituksen puheenjohtajana toimii kansanedustaja Eva Biaudet (RKP).
KULTA ry on taiteen ja kulttuurin tuki- ja tuottajaorganisaatioiden yhteinen edunvalvoja. Verorahaa tämä yhdistys on saanut arviolta 700 000 euroa (vuosittainen avustus OKM:ltä noin 100 000 euroa). Hallituksessa istuu entinen Turun kaupunginjohtaja ja pormestari Minna Arve (kok), entinen puoluesihteeri Antton Rönnholm (SDP), puoluesihteeri Antti Siika-aho (kesk), entinen kansanedustaja ja MEP Silvia Modig (vas) ja entinen kansanedustaja ja MEP Sampo Terho (sininen menneisyys).
Erilaisia “sivistysyhdistyksiä” on jokaisella vanhalla valtapuolueella, ja ne saavat tyypillisesti miljoonia euroja vuodessa. Paras näistä on Demokraattinen sivistysliitto, SKP:n opintokeskus. Opintokeskus on saanut avustusta 1 109 765 euroa vuosina 2022-2024. Demokraattinen sivistysliitto järjestää Marx-opistoa, jolla opiskellaan marxilaista teoriaa ja käytännön toimintaa. Kurssi järjestetään kaksi kertaa vuodessa. Marx-opisto on tarkoitettu niille, jotka ”tarvitsevat eväitä radikaaliin vasemmistolaiseen vaikuttamiseen ja haluavat oppia lisää järjestötyöstä.” Jep. Luit oikein. Siihen rahaasi menee.
Loppusanat
Kuten sanottua, tässä on vain jäävuoren huippu. Kun poliitikko sanoo “puolustavansa kansalaisyhteiskuntaa”, älä usko häntä. Poliitikko puolustaa vain omaa, puolueensa tai poliittisten kavereidensa etua. Korruptio on niin syvälle juurtunut maan tapa, etteivät poliitikot edes enää häpeä sen läpinäkyvyyttä.

